بسم الله الرحمن الرحیم

 

 بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات روزشنبه 15/8/95 شروع بکارنمودبهمین جهت مطلبی درمورداهمیت وجایگاه مطبوعات درجامعه ایران آورده شده که امیدوارم موردنظردوستان قرارگیرد .

مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی درجوامع دموکراتیک با کارکردهای خود (اطلاع رسانی ، آموزشی ، تفریحی و سرگرمی) به توسعه همه جانبه کمک می کند و توسعه کشور در یک رابطه دیالکتیکی به رشد و توسعه مطبوعات یاری می رساند .

درعصرحاضر جامعه ای راتوسعه یافته می نامندکه علاوه برتاکید برشاخص های اقتصادی بر معیار آموزش و اطلاعات و دراصل به دانش ودانستهای اجتماعی نیز تاکید کند ،درچنین جامعه ای ، این مهم توسط رسانه ها با تولید و توزیع مطلوب اطلاعات امکان پذیرمیشود. تبلیغات واطلاعات اثرگذارترین عامل آگاهی دهی به جامعه وایجاد تغییردررفتارهاوجهت گیری های سیاسی محسوب میشودودراین بین مطبوعات نقش بسزایی ایفا کرده اند مطبوعات یکی از عمده ترین راه های دست یابی و شناخت دقیق سطح رشد و ارتقاء فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جوامع مختلف است . با به دست آوردن تیراژ، مطالب، مقالات، آگهی ها، تنوع و تکثر و جهت گیری های کیفی نشریات، می توان با سرعت و سهولت (تا حد زیادی) به سطح فرهنگ، عقاید، آرمان ها، آسیب ها و آفت های موجود در آن جوامع دست یافت.برخی گمان می بردند که با رشد و توسعه تکنولوژی نوین و تجهیز و گسترش ابزار و امکانات پیشرفته در عرصه رسانه های صوتی و تصویری، از اهمیت و تاثیر روزنامه ها و نشریات روزانه کاسته خواهد شد، اما تحقیقات انجام شده و مشاهدات عینی در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته نه تنها خلاف تصور فوق را به اثبات رساند، بلکه تیراژ و تاثیرگذاری مطبوعات به مراتب افزوده گردیده است.

در کشور ما نیز به رغم پیشرفت قابل توجه رسانه های الکترونیکی و توسعه رسانه های تصویری متنوع، شواهد موجود از افزایش تیراژ نشریات و اقبال گروه های باسواد جامعه به مطبوعات حکایت می کند، به طوری که حتی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز به انتشار روزنامه ومجله برای گروه های سنی و تحصیلی مختلف اقدام نموده است. رادیو و تلویزیون به علت محدود بودن اوقات پخش برنامه های خبری و لزوم سرعت انتشار اخبار، نمی توانند وقایع سیاسی و افکار عمومی را تجزیه و تحلیل کنند و تفسیرهای مفصل و متنوع درباره ی آن ها انتشار دهند در صورتی که روزنامه ها در این زمینه محدودیت زمانی کمتری دارند و بر خلاف سایر رسانه ها که نظری گذرا و ناپایدار بر پدیده ها، حوادث و رویدادهای مهم فرهنگی، فکری، اجتماعی و سیاسی دارند، به دلیل دارا بودن ستون های ثابت و سریالی تحلیل ها، مقالات و مطالب مهم و متناسب با موضوعات روز از تاثیرگذاری پایدارتر و عمیق تری بر روی افکار، رفتار و عقاید مخاطبان برخوردارند ونیز بر خلاف سایر رسانه ها، دارای مخاطبان داوطلب بوده و اقشار مختلف مردم با توجه به سطح معلومات، احتیاجات و نیازمندی های فردی و اجتماعی خود اقدام به انتخاب جریده مورد نظر می کنند و این مهم میزان تاثیرگذاری جراید را افزایش می دهد. 

درآخرفراموش نکنیم که اکثر مخاطبان نشریات و روزنامه ها را جوانان و دانشجویان و تحصیلکردگان به خود اختصاص می دهد، لذا آسیب زایی مطبوعات، صدمات و بحران های فرهنگی و سیاسی زیادی را برای افرادجامعه بویژه نسل جوان ایجاد می کندواین تامل ودقت بیشتروعمیق ترتمامی مسئولین نظارت وبخصوص خود ارباب جراید رانیازدارد .

 مطبوعات